برچسب یا tag چیست؟سئو برچسب ها تگ ها

برچسب گذاری صحیح در سایت

برچسب گذاری صحیح در سایت


بسیاری از افرادی که شروع به یادگیری امر سئو می‌کنند همواره با موضوعاتی همچون دسته‌بندی و برچسب درگیری داشته و نمی‌توانند تفاوت این دو را به خوبی درک کنند و به عبارت دیگر از فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت بی‌خبر هستند و سئو برچسب ها امروز در کشورمون به یک چالش تبدیل شده نزدیک نیمی از سایت هایی که پروژه سئو آنها به مانا سئو واگذار شده، دارای مشکلات برچسب گذاری اشتباه هستند.

ما در این مقاله از وب سایت مانا سئو قصد داریم تا به صورت کامل در رابطه با این موضوع با شما عزیزان صحبت کرده و نکات مهم را برایتان بازگو کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید

برچسب چیست؟

برچسب‌ها یا Tag ها از موضوعاتی هستند که حضورشان در هر سیستم مدیریت محتوایی حیاتی می‌باشد و در تمام سیستم‌های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس به صورت پیش فرض می‌توانید از امکان برچسب‌گذاری برخوردار باشید. برچسب‌ها عوامل ارتباطی بین موضوعات مشابه هستند و در برگیرنده محتوا یا محصولاتی در سایت شما می‌باشند که از هر جهتی به هم مربوط می‌شوند و به صورت کلی می‌توان گفت که بر چسب‌ها آرشیوی از مطالب هستند که می‌توانند امکان پیمایش سریع‌تر مطالب یک حوزه را به کاربرانتان بدهند.

 

تفاوت برچسب(Tag) و دسته بندی

برچسب و دسته‌بندی بسیار شبیه به هم می‌باشند اما یک تفاوت بزرگ در میان آن‌ها وجود دارد و آن هم این است که برچسب‌ها دسته‌بندی‌های ریز‌تر و کوچک‌تر هستند که آنقدر در سایت ارزشمند نبودند که بتوان برای آن‌ها یک دسته‌بندی در نظر گرفت بنابراین باید با پیاده‌سازی فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت یک ارتباط مناسب هم برای جلب توجه موتور‌های جستجو و هم برای سهولت پیدا کردن مطالب توسط کاربر صورت گیرد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت فروش انواع موبایل هستید و دسته‌بندی‌های مختلفی در این زمینه دارید.

به طور کلی وب سایت‌های فروش موبایل دارای دسته‌بندی‌هایی مانند

  • گوشی موبایل سامسونگ،
  • گوشی موبایل اپل،
  • گوشی موبایل شیائومی

و موارد دیگر این چنینی هستند و حال قصد دارید تا یک مقاله در رابطه با موبایل سامسونگ مدل A12 بنویسید. بدیهی است که این مقاله در دسته‌بندی گوشی موبایل سامسونگ قرار می‌گیرد اما آنقدر ارزشمند نیست تا بتوان برای آن دسته‌بندی جداگانه با عنوان دسته موبایل سامسونگ مدل A12 در نظر گرفت بنابراین با ساخت برچسب مربوطه و پیاده‌سازی فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت می‌توان به سادگی تمام مطالبی که در رابطه با موبایل سامسونگ مدل A12 نوشته شده است را به یکدیگر مربوط کرد و همینطور در صورتی که مقاله‌ای در رابطه با یک گوشی موبایل شیائومی منتشر کرده‌اید و آ‌ن‌ را در دسته‌بندی مربوطه خود قرار دادید و در یک قسمت کوچک از این مقاله گوشی‌موبایل مربوطه را با گوشی موبایل سامسونگ مدل A12 مقایسه کرده‌اید می‌توانید از برچسب مربوط به سامسونگ در دسته‌بندی شیائومی استفاده کنید.

مشاهده  آیا می‌توانم سئو سایت را خودم انجام دهم؟

دسته‌بندی‌ها در واقع شناسنامه سایت شما هستند و در برگیرنده تعداد بسیاری از مطالب می‌باشند بنابراین نباید یک سایت دارای تعداد زیادی دسته‌بندی باشد چرا که در این صورت کاربر دچار سردرگمی شده و نمی‌تواند به سادگی به دنبال محتوای محصول مد نظر خود بگردد بنابراین می‌توان گفت که برچسب‌ها یار کمکی دسته‌بندی‌ها هستند برای اینکه مطالب کم ارزش‌تر را سازماندهی کرده و همینطور دسته‌بندی‌ها را به هم مربوط کنند.

برچسب چیست؟
برچسب چیست؟

چگونه برچسب مناسب انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید برچسب های مناسب انتخاب کنید نیازمند رعایت یک سری موارد فنی و مهم هستید که در بخش بعدی به صورت مفصل در رابطه با آن صحبت خواهد شد اما چند نکته پیشنیازی نیز وجود دارد که باید حتماً در نظر داشته باشید. سعی کنید که از برچسب ها استفاده کنید که در نظر کاربر خوب به نظر برسد و همینطور با تحلیل سایت های رقیب خود را به این هدف نزدیکتر کنید .

به هیچ عنوان از برچسب‌های استفاده نکنید که آنقدر ساده و یا کلیشه‌ای باشند که کاربرد هیچ اهمیتی به آنها ندهد و به سادگی از کنار آن گذر کند. مخلص کلام اینکه اگر قصد دارید بدانید برچسب گذاری صحیح در سایت چگونه است است باید علاوه بر رعایت نکات فنی برچسب های کاربردی ایجاد کنید که واقعاً به درد کاربران بخورد و نه اینکه چند دسته بندی بی هدف و غیر استاندارد را تنها برای اینکه شنیده اید در سئو تاثیر مثبت دارد به وجود بیاورید.

نحوه برچسب گذاری مناسب برای سئو

حال که در رابطه با برچسب‌ها اطلاعاتی ذکر گردید باید به این موضوع بپردازیم که برچسب‌گذاری صحیح در سایت نیازمند رعایت چه فاکتور‌هایی می‌باشد و این فرآیند به چه صورت باید انجام گردد که پاسخ به این سؤالات به تفصیل در ادامه آمده است.
به صورت کلی تعداد برچسب‌ها در یک سایت می‌تواند بسیار بیشتر از تعداد دسته‌بندی‌ها باشد اما نکته مهمتر اینکه باید رعایت شود این است که ابداً در استفاده از برچسب‌ها افراط نکرده و هرگاه که نیاز بود برای یک سری موضوع خاص برچسب بسازید و اقدام به ساخت برچسب برای موضوعی نکنید که تنها یک یا دو بار در کل تاریخ سایت شما در مورد آن محتوا نوشته شده باشد و همین موضوع یکی از مهمترین استاندارد‌های برچسب‌گذاری صحیح در سایت به شمار می‌رود. از طرف دیگر به هیچ وجه نباید در یک محتوا تعداد زیادی برچسب به کار ببرید چرا که این موضوع باعث سردرگمی کاربر و در نهایت تخریب تجربه کاربری می‌شود.

مشاهده  تاثیر سرعت سایت در سئو (seo)

 

 

کوتاه و مفید برچسب بزنید

برچسب‌ها باید دارای مفهومی کلی باشند و موارد زیادی را در بر بگیرند به عنوان مثال همان برچسبی که برای گوشی موبایل سامسونگ مدل A12 در نظر گرفتیم می‌تواند یک بستر خوب برای بارگذاری محتوای مربوط به نقد و بررسی گوشی موبایل مربوطه، فروش و یا بررسی باتری گوشی موبایل مربوطه ، مقایسه چند گوشی موبایل با هم که مدل A12 نیز یکی از آنها می باشد و بسیاری موارد دیگر فراهم آورد اما در صورتی که تنها یک دسته‌بندی برای باتری گوشی موبایل سامسونگ مدل A12 ساخته شود نمی‌تواند دربرگیرنده تعداد زیادی مطلب باشد بنابراین توصیه می‌شود که حتماً از عبارت های کوتاه و نهایتاً ۳ کلمه‌ای برای ایجاد برچسب ها استفاده کنید که قدمی مهم در برچسب گذاری صحیح در سایت خودتان بر داشته باشید.

(tag)تگ‌های کاربر پسند به کار ببرید

 

برچسبهایتان باید کاملاً مرتبط با حوزه فعالیت سایتتان و همینطور طبق تمایلات کاربران باشد و به عبارت دیگر در صورتی که قصد ایجاد یک دسته‌بندی را در سایت خود دارید باید از ایجاد تعاریف خیلی خاص و غیر عمومی برای برچسب‌ها جلوگیری کرده و از موضوعات مورد علاقه کاربران به عنوان برچسب استفاده کنید و همینطور توجه داشته باشید که در صفحه خود برچسب توضیحات لازم ارائه شده باشد و برچسب‌ها را بدون برنامه‌ریزی ارائه نکنید چرا که در نهایت تبدیل به برچسب‌های بی‌هدف شده و نه تنها برای سئوی سایت شما مفید نخواهند بود بلکه در صورتیکه خارج از اصول برچسب‌گذاری صحیح در سایت عمل کنید لطمات بزرگی در انتظار رتبه‌های شما خواهد بود.

مشاهده  سئو تضمینی وجود داره! سرم کلاه رفته و نمیدونم؟!

برچسب گذاری صحیح

 

از Tag های قبلی استفاده کنید

موضوعات مورد علاقه کاربران سایت را شناسایی کنید و همان ها را بعنوان برچسب بکار ببرید. تعدادی مشخص و از پیش تعیین شده برچسب داشته باشید و در هر نوشته متناسب با محتوای آن از آنها استفاده کنید. تعریف Tag خیلی خاص و غیرعمومی برای هر مطلب کار اشتباهی است زیرا ممکن است دیگر هیچ نوشته ای مرتبط با آن نداشته باشید و یا آن Tag مورد توجه و نیاز کاربران سایت نباشد. بطور مثال انتخاب نام یک محصول فروشگاهی بعنوان برچسب به هیچ عنوان مناسب نیست زیرا شما هرگز محصول دیگری با همان نام نخواهید داشت.

 

نکات مهم در برچسب گذاری

حال که در رابطه با برچسب‌ها اطلاعاتی ذکر گردید باید به این موضوع بپردازیم که برچسب‌گذاری صحیح در سایت نیازمند رعایت چه فاکتور‌هایی می‌باشد و این فرآیند به چه صورت باید انجام گردد که پاسخ به این سؤالات به تفصیل در ادامه آمده است.

تعداد برچسب

به صورت کلی تعداد برچسب‌ها (tag) در یک سایت می‌تواند بسیار بیشتر از تعداد دسته‌بندی‌ها باشد اما نکته مهمتر اینکه باید رعایت شود این است که ابداً در استفاده از برچسب‌ها افراط نکرده و هرگاه که نیاز بود برای یک سری موضوع خاص برچسب بسازید و اقدام به ساخت برچسب برای موضوعی نکنید که تنها یک یا دو بار در کل تاریخ سایت شما در مورد آن محتوا نوشته شده باشد و همین موضوع یکی از مهمترین استاندارد‌های برچسب‌گذاری صحیح در سایت به شمار می‌رود. از طرف دیگر به هیچ وجه نباید در یک محتوا تعداد زیادی برچسب به کار ببرید چرا که این موضوع باعث سردرگمی کاربر و در نهایت تخریب تجربه کاربری می‌شود.

 

همانطور که در اول مقاله هم گفتیم، استفاده اشتباه از برچسب ها در سئو، یکی از بزرگترین اشتباهات سئو در سایت های وب فارسی است. نظرتان در مورد تصویر پایین چیست؟

تگ گذاری اشتباه
تگ گذاری اشتباه
برچسب های یک مطلب از سایت دانلود ویدیو

همانطور که در تصویر میبینید، بعضی از وبمستر ها، فقط برای یکی از صفحات خود، اقدام به استفاده از ده ها برچسب میکنند. اما چرا؟ تا همین چند سال پیش، این یکی از جمله های معروف از زبان سئوکاران در سطح وب فارسی بود:

((بعد از نوشتن مقاله یا ساخت صفحه، تا جایی که میتوانید برای آن برچسب های مرتبط بسازید.))

بیایید با هم یک بار روش برچسب گذاری قدیمی و موضوع بالا را بررسی کنیم:

صاحب سایت، مطلبی با عنوان و کلمه کلیدی “دانلود سریال بازی تاج و تخت” در سایتش منتشر میکند. کاربران برای دانلود این ویدیو، از کلمات مختلفی استفاده میکنند. یکی بازی تاج و تخت را سرچ میکند و یکی دانلود سریال دوبله فارسی بازی تاج و تخت و تعدادی هم دانلود GOT…

حالا مدیر سایت، برای اینکه شانس خودش را در سئو کردن این مطلب روی تمامی کلمات مرتبط هم افزایش دهد، برای هر کدام از کلمات، یک برچسب روی همین مطلب اضافه میکند. در نهایت مثل تصویر بالا حدود 20 تا 40 برچسب که هرکدام یک کلمه کلیدی دارد، روی این صفحه ایجاد میشود.

سئو برچسب ها
سئو برچسب ها

هر کدام از این برچسب ها، یک صفحه حاوی توضیحات و لینک همین مطلب هستند. یعنی با کلیک روی هرکدام با صفحه پایین بالا روبرو و با کلیک روی “ادامه مطلب” به همین مطلب اصلی وارد میشوید. اما این روش برچسب گذاری چه ایرادی دارد؟

 

متفاوت از دسته‌ها برچسب بسازید

برخی به اشتباه برچسب‌های دقیقاً به مانند دسته‌بندی های‌شان می‌سازند و سعی می‌کنند که آن‌ها را به یکدیگر مربوط می‌کنند اما این کار کاملاً غلط می‌باشد و در فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت شما باید برچسب‌هایی را با تفاوت بسیار فاحش نسبت به دسته‌بندی‌ها بسازید. درست است که مطالب موجود در برچسب‌ها در نهایت در دسته‌بندی‌ها هم قرار می‌گیرند اما برچسب‌ها اصلاً نباید شبیه دسته‌بندی‌ها شوند.

همچنین بخوانید: 

سئو تضمینی وجود داره! سرم کلاه رفته و نمیدونم؟!

نکات حرفه ای در سئو کردن برچسب ها

همین که استراتژی صحیحی برای انتخاب برچسب ها  و برچسب گذاری در سئو داشته باشید، از برچسب های کیلویی دوری کنید و به سلیقه کاربر اهمیت بدهید، نیمی از راه سئو کردن برچسب ها را رفته اید. در ادامه چند نکته کوتاه و حرفه ای برای بهبود سئو برچسب ها را در اختیارتان میگذاریم:

متن در صفحه برچسب: چند پاراگراف متن سئو شده با کلمه کلیدی در ابتدا یا انتهای صفحه برچسب، کمک زیادی به سئو این صفحه میکند، البته به شرطی که باعث برهم خوردن زیبایی صفحه نشود و تجربه کاربران سایت شما را منفی نکند.

عنوان و توضیحات صفحه: در حالت عادی عنوان صفحات برچسب سایت شما، کلماتی مثل ARCHIVE + کلمه کلیدی یا “بایگانی” و… است. مثل یک برگه و مقاله سئو شده، با عنوان و توضیحات متای جذاب، مخاطب را در نتایج جستجو به سایت جذب کنید.

لینک سازی داخلی و خارجی: در اغلب اوقات، وبمستران برچسب های سایت خودشان را در قسمت هایی مثل سایدبار و فوتر قرار میدهند که این موضوع باعث ایجاد لینک سازی قدرتمند برای این صفحات میشود؛ اما نباید به این بهانه، از دادن لینک های داخلی از مقالات و بقیه صفحات به برچسب ها خودداری کنید.

 

برچسب گذاری اشتباه و ضربه بر پیکر سئو سایت

تا به اینجا هرچه که گفتیم در رابطه با برچسب‌گذاری صحیح در سایت بود اما اکنون قصد داریم تا در رابطه با عواقب برچسب‌گذاری نادرست در سایت با شما عزیزان صحبت کنیم. به صورت کلی این کار موجب افت محبوبیت شما هم در نظر کاربر و هم در نظر گوگل می‌شود که این موضوع در نظر گوگل بسیار پررنگ‌تر است به این دلیل که درصورتی که برچسب‌هایی ایجاد شوند که در برگیرنده‌ یک محتوا باشند آن محتوا در چند صفحه منتشر خواهد شد و همین موضوع باعث ایجاد محتوای تکراری که پدیده‌ای بسیار منحوس در سئو می‌باشد خواهد شد. از طرف دیگر مواردی همچون شباهت موضوعی صفحات، صفحات زامبی یا بی‌ارزش و موارد دیگر این چنینی از دیگر عواقب برچسب‌گذاری نادرست در سایت به شمار می‌رود که همه آن‌ها در نهایت لطمات بزرگی را به سئوی سایت شما وارد خواهند آورد.

برچسب یا تگ گذاری اشتباه
برچسب یا تگ گذاری اشتباه

میتوان گفت صفحاتی که به اشتباه و از طریق برچسب گذاری ایجاد میشوند به 3 دسته اصلی تقسیم میشوند:

مشکلات تگ گذاری اشتباه در سایت

برچسب گذاری کیلویی در سایت، باعث مشکلات زیادی برای سئو میشود که در نهایت میتواند رتبه صفحات سایت شما را کاهش بدهد. در ادامه این مشکلات را برای شما بازگو میکنیم:

1- Duplicate Content یا تولید محتوای تکراری

20 برچسب فقط برای یک مطلب، باعث به وجود آمدن 20 صفحه با محتوای تکراری در سایتتان میشود. زمانی که این تعداد برچسب را فقط برای یک مقاله یا مطلب در سایت ایجاد میکنید، تمامی آنها دارای یک محتوا هستند و تنها تفاوت، عنوانشان است. عنوان متفاوت و محتوای مشابه هم دلیل مناسبی نیست که گوگل را متقاعد کند این صفحات تکراری نیستند.

پس در اولین مرحله، سایت شما با مشکل محتوای تکراری یا Duplicate Content روبرو شده و ممکن است از طرف گوگل جریمه شود.

2- Cannibalization یا شباهت موضوعی صفحات

یک مقاله با کلمه کلیدی “آموزش سئو” در سایتتان منتشر میکنید و به روش قدیمی برای آن چند کیلو برچسب میسازید. یکی از برچسب هایی که در این میان قرار میدهید، برچسب “آموزش سئو” است! در این حالت شما یک صفحه مقاله و یک صفحه برچسب، هر دو با کلمه کلیدی آموزش سئو در سایتتان دارید. حالا گوگل کدام یکی را سئو کند؟ کدام را به نتایج گوگل ببرد؟

زمانی که در سایتتان با یک کلمه کلیدی دو یا چند صفحه داشته باشید، احتمالا دو حالت برایتان اتفاق می افتد:

  • گوگل هر دو صفحه را روی یک کلمه کلیدی سئو میکند. یعنی با جستجو آموزش سئو دو صفحه از سایتتان در نتایج هستند اما به دلیل ارزش پایین صفحات، هیچ کدام به نتایج اول نمیرسند و در صفحات انتهایی گوگل (5 تا 10 و…) باقی میمانند.
  • یا به دلیل شباهت موضوعی، اعتبار هر دو کم میشود و هیچکدام از صفحات شما روی این کلمه سئو نمیشوند

3- Zombie Pages یا صفحات بی ارزش

جدای از بحث تکراری بودن مطالب در صفحات برچسب گذاری شده کیلویی، شما با استفاده از این استراتژی غلطِ برچسب گذاری، در حال ساخت صفحاتی با محتوای کم هستید که احتمالا بیشتر آنها هیچ ورودی هم ندارند. این صفحات، برگه های زامبی یا Zombie Pages هستند که باعث کاهش اعتبار کل سایت شما میشوند.

4_ کاهش اعتبار

در مقاله لینک سازی داخلی و تکنیک های حرفه ای به این موضوع اشاره شد که؛ هر صفحه از سایت شما اعتباری دارد و هر لینکی که از این صفحه به بقیه صفحاتتان میدهید، کمی از اعتبار آن را منتقل میکند. برچسب ها هم در صفحات شما، لینک های داخلی به صفحات دیگر سایت هستند. هر چه تعداد برچسب ها برای یک صفحه افزایش پیدا کند، اعتبار صفحه مطلب اصلی شما کاهش پیدا میکند و از طرفی به دلیل تعداد بالای برچسب ها، هر کدام ارزش کم و نامناسبی به خود میگیرند.

برچسب گذاری اشتباه را چگونه اصلاح کنیم؟

در صورتی که شما در سایتتان برچسب‌گذاری را به شکل نادرست انجام داده‌اید و ترس این را دارید که تأثیرات منفی سئو شامل حال شما شود در ادامه راهکار‌هایی را برایتان ارائه داده ایم.

برچسب‌ها را حذف کنید

ساده‌ترین راه برای اصلاح برچسب‌گذاری نادرست و اعمال فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت حذف برچسب‌های غیر اصولی می‌باشد البته باید توجه داشته باشید که این کار موجب ریدایرکت شدن آدرس برچسب به صفحه ۴۰۴ می‌شود و سپس شما می‌توانید کاربر را از آن صفحه ۴۰۴ و هر مسیر دلخواهی راهنمایی کنید.

نو ایندکس کردن برچسب ها

راهکار دوم، نوایندکس کردن صفحه برچسب است. در این حالت اول از همه یک مقاله با کلمه کلیدی “کامنت مارکتینگ یا کامنت مارکتینگ چیست” منتشر میکنیم. این مقاله قرار است مقاله ای باشد که روی این کلمه سئو میشود.

در ادامه برچسب کامنت مارکتینگ را هم ایجاد و این مقاله و مقالات مرتبط دیگر را با این برچسب منتشر میکنم. شاید بپرسید که در این حالت مگر کلمه کلیدی مقاله اول با کلمه کلیدی صفحه برچسب به عنوان محتوای مشابه Cannibalization درنظر گرفته نمیشود؟ در این مرحله برای جلوگیری از این ایجاد مشکل، باید برچسب کامنت مارکتینگ را نوایندکس کنم.

با نوایندکس کردن صفحه برچسب، این صفحه از طرف گوگل بررسی و ایندکس نمیشود، پس کلمه کلیدی آنهم با کلمه کلیدی مقاله شما به عنوان صفحه تکراری محسوب نمیکند چون اصلا از نظر گوگل چنین صفحه ای وجود ندارد.

این روش برچسب گذاری کمک زیادی به سئو سایت شما نمیکند و بیشتر برای سایت های بزرگی استفاده میشود که فقط میخواهند مقالات سایتشان با دسته بندی های مشخص و منظم در دسترس کاربران قرار بگیرد.

نکته: دو راهکار گفته شده برای تمامی کلمات کلیدی مناسب نیست. همانطور که گفتم، ممکن است در برخی از کلمات مخاطب شما قبل از مطالعه مقالات برچسب، نیاز به مطالعه یک توضیح کوتاه و ابتدایی داشته باشد. اما در برچسب گذاری اغلب محصولات فروشگاه های اینترنتی و برخی از مقالات، نیاز به نوشتن توضیح یا راهکار دیگری ندارید. به عنوان نمونه:

برای برچسب گذاری مقالات مربوط به “روانشناسی رنگ ها” نیاز به توضیحات خاصی نیست و میتوانید به راحتی مقالاتی مثل “نقش رنگ آبی در روانشناسی” و “نقش رنگ قرمز در روانشناسی” را در آن منتشر کنید.
همینطور کاربر با جستجو کلمه ای مثل “خرید موبایل LG” نیاز به مشاهده یک صفحه دسته بندی محصولات دارد که این صفحه میتواند همان صفحه برچسب شما باشد.

ریدایرکت 301

یکی از اصولی‌ترین راه‌ها برای اصلاح هر لینک اشتباه در سایت ریدایرکت ۳۰۱ می‌باشد که به زبان ساده یعنی راهنمایی کاربر به صفحات و مقالات دیگر.

سئو برچسب ها
سئو برچسب ها

از رل کنونیکال استفاده کنید

در صورتی که تمایل و حذف دسته‌بندی اشتباه ندارید و اصرار به پیاده‌سازی فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت دارید توصیه می‌شود تا با ارائه رل کنونیکال صفحه ارجع و با ارزش را مشخص کنید تا گوگل از ارزش دادن به دسته‌بندی اشتباه صرف نظر کند.

کنونیکال tag ها

تاثیر برچسب بر سئو سایت

در صورتی که فرایند برچسب‌گذاری صحیح در سایت انجام شود می‌توان گفت که شاهد پیشرفت‌های خوبی در سایت از نظر سئو خواهید بود. برچسب‌گذاری علاوه بر کمک به سوی داخلی می‌تواند یک آرشیو از مطالب باشد که کاربر را به اهداف خودش از ورود به سایت شما برساند البته در صورتی که به شکل هوشمندانه‌ای برچسب‌گذاری کرده باشید. به عبارت دیگر برچسب‌گذاری علاوه بر اینکه توسط گوگل به رسمیت شناخته شده و دارای اعتبار می‌باشد باعث حرکت راحت‌تر کاربر در سایت و در نتیجه آن بالا رفتن مدت زمان حضور کاربران در سایت شما می‌شود که همین موضوع باعث جلب رضایت الگوریتم‌های گوگل شده و رتبه‌های شما را بهبود می‌بخشد.

قبل از اینکه برچسب محصولات یا مقالات سایتتان را انتخاب کنید. باید مطمئن شوید که کاربر در برابر صفحه دسته بندی برچسبی شما، چه رفتاری نشان میدهد و آیا این صفحه را میپسندد؟ در اصل شما باید خودتان را جای کاربر بگذارید.

اما یک سؤال؛ تصور کنید که من قصد دارم برای مفهوم کامنت مارکتینگ در سایت، مقالات مختلفی منتشر کنم و آنها را در یک برچسب با همین اسم قرار دهم تا مخاطبانم بهتر به آنها دسترسی داشته باشند. راهکار چیست؟

با توجه به اینکه کامنت مارکتینگ یک مفهوم تخصصی است و خیلی از کاربران در ابتدا برای مشاهده معنی آن دست به جستجو میزنند، در این حال دو راهکار داریم؛

تگ گذاری
تگ گذاری

اول اینکه در مورد آن، در چند پاراگراف ابتدای صفحه برچسب توضیحاتی قرار بدهیم و در آن به مفهوم کامنت مارکتینگ برای مخاطبان تازه کار بپردازیم، بعد از آن هم مقالات این برچسب را در ادامه صفحه قرار دهیم. (مثل تصویر بالا)

در سایت های وردپرسی قرار دادن متن در صفحات دسته بندی و برچسب کمی سخت و غیر قابل مانور است. اما در سایت های با قالب اختصاصی این کار راحت تر انجام میشود.

نو ایندکس کردن برچسب ها

راهکار دوم، نوایندکس کردن صفحه برچسب است. در این حالت اول از همه یک مقاله با کلمه کلیدی “کامنت مارکتینگ یا کامنت مارکتینگ چیست” منتشر میکنیم. این مقاله قرار است مقاله ای باشد که روی این کلمه سئو میشود.

در ادامه برچسب کامنت مارکتینگ را هم ایجاد و این مقاله و مقالات مرتبط دیگر را با این برچسب منتشر میکنم. شاید بپرسید که در این حالت مگر کلمه کلیدی مقاله اول با کلمه کلیدی صفحه برچسب به عنوان محتوای مشابه Cannibalization درنظر گرفته نمیشود؟ در این مرحله برای جلوگیری از این ایجاد مشکل، باید برچسب کامنت مارکتینگ را نوایندکس کنم.

با نوایندکس کردن صفحه برچسب، این صفحه از طرف گوگل بررسی و ایندکس نمیشود، پس کلمه کلیدی آنهم با کلمه کلیدی مقاله شما به عنوان صفحه تکراری محسوب نمیکند چون اصلا از نظر گوگل چنین صفحه ای وجود ندارد.

این روش برچسب گذاری کمک زیادی به سئو سایت شما نمیکند و بیشتر برای سایت های بزرگی استفاده میشود که فقط میخواهند مقالات سایتشان با دسته بندی های مشخص و منظم در دسترس کاربران قرار بگیرد.

نکته: دو راهکار گفته شده برای تمامی کلمات کلیدی مناسب نیست. همانطور که گفتم، ممکن است در برخی از کلمات مخاطب شما قبل از مطالعه مقالات برچسب، نیاز به مطالعه یک توضیح کوتاه و ابتدایی داشته باشد. اما در برچسب گذاری اغلب محصولات فروشگاه های اینترنتی و برخی از مقالات، نیاز به نوشتن توضیح یا راهکار دیگری ندارید. به عنوان نمونه:

برای برچسب گذاری مقالات مربوط به “روانشناسی رنگ ها” نیاز به توضیحات خاصی نیست و میتوانید به راحتی مقالاتی مثل “نقش رنگ آبی در روانشناسی” و “نقش رنگ قرمز در روانشناسی” را در آن منتشر کنید.
همینطور کاربر با جستجو کلمه ای مثل “خرید موبایل LG” نیاز به مشاهده یک صفحه دسته بندی محصولات دارد که این صفحه میتواند همان صفحه برچسب شما باشد.

 

آموزش برچسب گذاری در وردپرس

قبل از اینکه مقاله را تمام کنیم. بیایید ببینیم نحوه نوشتن برچسب در وردپرس به چه شکل است؟ در ادامه به شکل تصویری طریقه ایجاد برچسب در سایت را به شما آموزش میدهم:

برچسب گذاری در وردپرس
برچسب گذاری در وردپرس

همانطور که در تصویر بالا هم پیداست، میخواهم برای مقالاتم یک برچسب بسازم. پس به سراغ سربرگ نوشته ها میروم و گزینه برچسب را انتخاب میکنم. حالا وارد صفحه ای میشوید که در سمت راستش، تصویر پایین قابل مشاهده است:

برچسب گذاری در وردپرس

در کادر اول باید نام برچسب مورد نظر را بنویسید. نامی که انتخاب میکنید تبدیل به کلمه کلیدی اصلی برچسب شده و در عنوانش هم قرار میگیرد. در بخش نامک باید یک url برای صفحه انتخاب کنید. میتوانید آدرس صفحه را به فارسی یا انگلیسی در این بخش بنویسید. ترجیحا از کلمه کلیدی به عنوان آدرس استفاده کنید. پر کردن کادر توضیحات هم خیلی مهم نیست. حالا به پایین صفحه بروید و گزینه “افزودن برچسب” را انتخاب کنید.

به این ترتیب برچسب شما ساخته شد. حالا نوبت به این میرسد که به مقالات مختلف، برچسب را اضافه کنید. چطور؟ با من همراه باشید: به سراغ مقاله مورد نظر بروید، در سمت چپ صفحه یک سربرگ با نام “برچسب ها” وجود دارد:

برچسب گذاری در وردپرس

در این بخش کافی است کلمه برچسب مورد نظرتان را جستجو کنید. بعد از اینکه وب سایت برچسب مورد نظر را پیدا کرد، با دکمه افزودن، برچسب به محتوای شما اضافه میشود. همینطور در صورتی که برچسب مورد نظر را قبلا در سایت ایجاد نکرده باشید، با نوشتن کلمه آن و زدن دکمه افزودن، به طور خودکار یک برچسب در سایت ساخته شده و به آن نوشته اضافه میشود.

علاوه بر این راه، میتوانید با مراجعه به بخش نوشته ها در خود وردپرس و کمک گرفتن از گزینه “ویرایش سریع” به سرعت برچسب های مورد نظرتان را به چندین محتوا اضافه کنید. دقیقا مشابه این حالت برای اضافه کردن برچسب به محصولات سایت وردپرسی هم وجود دارد. اینهم از نحوه گذاشتن برچسب در سایت و سئو برچسب ها 🙂

 

سخن پایانی

مواردی همچون دسته‌بندی و پیاده‌سازی برچسب‌گذاری صحیح در سایت همگی تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند به نوبه خود در بالا رفتن رتبه‌های سایت کمک‌کننده باشند اما نباید با استفاده افراطی از این تکنیک‌ها رضایت کاربران را فدای بالا بردن رتبه کنید چرا که در هر کجای گوگل باشید در صورتی که کاربر آن نگاه خوشی به شما نداشته باشند زیاد در آن جا دوام نخواهید داشت و به زودی جریمه خواهید شد بنابراین توصیه می‌شود که از هر تکنیکی که برای بالابردن رتبه‌های سایت‌تان استفاده می‌کنید به هیچ عنوان به صورت افراطی نبوده و استاندارد‌های لازم و فنی را در آن رعایت کنید.

منبع: مانا سئو

5/5 - (16 امتیاز)

1 دیدگاه

  • سلام من این مطلب رو خوندم خیلی عالی بود خیلی سوال بود برام که تگ ها و برچسب ها چطوری استفاده کنیم بعضی ها میگن تگ خوبه لینک داخلی حساب میشه هرچقدر می‌خواین بزنید و بعضی ها این نظر رو ندارند
    من با مطالعه این مقاله فهمیدم که اصلا برچسب چیه و کجا کاربرد داره
    ممونمم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *