تاثیر دامنه بر سئو چیست؟ +6 نکته برای انتخاب دامنه

تاثیر دامنه اصلی بر سئو چیست؟ +6 نکته برای انتخاب دامنه

تاثیر دامنه اصلی بر سئو چیست؟ +6 نکته برای انتخاب دامنه


دامنه یا آدرس اصلی سایت چیست؟(SLD)

دامنه چیست؟ نام دامنه Domain Name  همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید دامنه اصلی همانی است که شما ترجیح می دهید در نتایج جستجو دیده شود و بازدیدکنندگان شما مستقیما به این دامنه راهنمایی می شوند. آدرس دامنه (دامین یا دومین) سایت شما می تواند با www و یا بدون آن آغاز شود.

دامنه ریشه Root domain

در حالی که اصطلاح “دامنه ریشه” در ابتدا در زمینه DNS (سرورهای نام دامنه) ایجاد شد، معمولا به ترکیبی از نام دامنه منحصر به فرد و نام دامنه سطح بالا (پسوند) اشاره می کند تا یک آدرس وب کامل را ایجاد کند. دامنه ریشه وب سایت شما بالاترین صفحه در سلسله مراتب سایت شما (احتمالا صفحه اصلی شما) است. صفحات دیگر و یا زیر دامنه ها می تواند از دامنه ریشه ساخته شوند، اما URL هر صفحه باید از نظر فنی نام دامنه ریشه را دارا باشند تا به عنوان بخشی از وب سایت شما به حساب آیند.

مثالی از شامل شدن دامنه ریشه:

  • com
  • org

تمام صفحات در یک وب سایت دارای دامنه ریشه یکسان هستند، و هیچگاه دو وب سایت دارای نام دامنه ریشه یکسان نیستند. از آنجایی که دامنه ریشه به جای صفحات وب خاص، معرف تمام وب سایت است، شمارش لینک های دامنه های ریشه به جای لینک URL ها (صفحات) می تواند روش دقیق تری برای تعیین اندازه پروفایل پیوندهای داخلی سایت شما باشد. ابزارهایی مانند Open Site Explorer یا Majestic می توانند به شناسایی تعداد کل و هویت خاص دامنه های ریشه مرتبط با سایت شما کمک کنند.

زیر دامنه Subdomain

زیر دامنه چیست ؟یک نام انتخابی برای دامنه اصلی که کاملا اختیاری بوده و محدودیتی ندارد مثلا گوگل ازmail.google.com برایی جیمیل استفاده میکند یا سایتی از mobile.manaseo.ir برای نسخه موبایل خود استفاده می کند ، استفاده از ساب دامین بر روی هر domain می تواند نامحدود باشد، اما بهتر است با شرکت ارائه دهنده سرویس میزبانی خود مشورت لازم را داشته باشید.

تاثیر دامنه اصلی بر سئو چیست؟ +6 نکته برای انتخاب دامنه
تاثیر دامنه بر سئو چیست

پسوند دامنه(TLD)

پسوند های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ویژگی های خاص خود را دارند پسوند ها مثل .ir،.comو…

انواع TLD ها:

۱- gTLD: generic top-level domains

در ابتدا TLD‌ها نام‌ های موجود در اینترنت (برحسب سازمان) به هفت دسته زیر تقسیم‌ شده‌ بودند که com net و org متداولترین و شناخته ترین آن ها هستند.

  1. ‌Com: سازمانهای‌ تجاری
  2. Edu: سازمانهای‌ آموزشی
  3. Gov: سازمانهای‌ دولتی
  4. Mil: سازمانهای‌ نظامی
  5. Net: سازمانهایی‌ که زیر ساخت شبکه ایجاد می کنند
  6. Org: سازمانهای‌ غیر تجاری
  7. Int: سازمانهای‌ بین المللی مانند NATO – nato.int
مشاهده  سئو تضمینی وجود داره! سرم کلاه رفته و نمیدونم؟!

امروزه این دامنه ها، generic top-level domains (دامنه های سطح بالای عمومی) یا gTLDs نامیده می شوند. لغت “عمومی” به منظور تمایز این نوع دامنه ها، از دامنه های کشوری (ccTLD) آورده شده است که تنها متعلق به کشوری خاص هستند.

با توجه به رشد سریع اینترنت و نیاز به دامنه‌های بیشتر، در سال ۲۰۰۰ سازمان ICANN (متولی آدرسهای اینترنتی و دامنه‌‌هاى‌‌ اینترنتى عمومی و کشوری) تصمیم‌‌ گرفت که هفت gTLD جدید ایجاد‌ کند. این gTLD‌ های جدید به صورت زیر تعریف شدند و biz info و name معرف ترین های این سری جدید بودند.

  1. ‌‌aero: پسوند مرتبط با صنعت‌ هوانوردی
  2. biz: عمومی
  3. coop: پسوند مربوط به شرکت‌های‌ تعاونی
  4. info: عمومی
  5. museum: پسوند مربوط به موزه‌ ها
  6. name: عمومی برای اشخاص
  7. pro: پسوند مربوط به افراد‌ حرفه‌ای، حرفه افراد و شرکت‌ ها

و البته باز هم به تازگی فهرست gTLD های جدید عرضه شده اند که دارای تنوع وسیعی هستند و امکان انتخاب نام دامنه ای مناسب را برای کسب‌ و کار آسان تر کرده‌ است.

TLD در دامنه
TLD در دامنه

تاثیر دامنه بر سئو Domain name

خیلی ها فکر می کنند که نام دامنه بر سئو تاثیر ندارد ولی باید بدانید که علاوه بر اسم دامنه، قدمت دامنه، تاریخ انقضای دامنه، پسوند دامنه نیز بر سئو تاثیر دارد تاریخ انقضای دامنه اگه کم باشد گوگل زیاد به اون سایت اعتماد ندارد چرا چون اطمینان ندارد که این دامنه یا وب سایت به کار خود ادامه میدهد یا موقتی است پس حداقل دامنه خود رو 5 ساله تمدید کنید.

فرقی بین دامنه ir. و دامنه com. برای سئو نیست تنها فرقی بین دامنه های ایرانی و دامنه های بین المللی است اینکه بعضی از ابزار های سئو به دلیل تحریم ایران برای دامنه های ایرانی در دسترس نیست و همچنین فرقی بین دامنه فارسی و دامنه انگلیسی در سئو نیست به عنوان مثال فرقی بین (com.دیجی کالا) و (digikala.com) در سئو نیست،دامنه های رایگان نیز برای سئو مناسب نیست.

سابقه و تاریخچه دامنه در سئو url

قدمت دامنه هم بسیار مهم هست سایت که به عنوان مثال 10 سال است که فعالیت می کند نزد گوگل اعتبار بسیار بیشتری نسبت به سایت تازه تاسیس دارد.

منسوخ شدن پیج رنک‌های دامنه‌ها، افراد را به این فکر فرو برد که دیگر سابقه دامنه ارزش چندانی ندارد. اما حقیقت ماجرا این است که گوگل قصد جایگزینی فاکتورهای دیگری را به جای پیج رنک داشت از جمله:

مشاهده  انتخاب سئو کار برای سایت لازمه بدونید 100 درصد

دامین اتوریتی (Authority): مقداری ما بین 0 تا 100 است که هرچه به 100 نزدیک باشد، دامنه موردن ظر قدرت و ارزش بیشتری دارد و همیشه عدد آن بیشتر از پیج اتوریتی است. معمولا در بین وب سایت‌های  برتر ایرانی این عدد بالای 70 است. چنانچه کمتر از 40 باشد وب سایت شما از ارزش کمتری برخوردار است. البته این رو هم در نظر داشته باشید که این عدد اصلا ملاک نبوده  و صرفا رتبه بندی ابزار moz.com هست نه معیار رتبه بندی گوگل

اشتباه در وضعیت ایندکس صفحات سایت

موتورهای جستجو آدرس سایت شما در دو حالت استفاده یا عدم استفاده از www را به عنوان دو دامنه مستقل شناسایی میکنند. به‌طور مثال اگر آدرس سایت شما www.manaseo.ir باشد ولی به‌صورت manaseo.ir نیز قابل مشاهده باشد موتورهای جستجو ممکن است هر دو دامنه و یا یکی از آنها را ایندکس کنند. اگر گوگل دامنه‌ای را ایندکس کند که دامنه اصلی (Preferred Domain) مورد نظر شما نیست، شما فکر میکنید که صفحات شما ایندکس نمی شوند در حالی که حالت دیگر آدرس سایت شما در حال ایندکس شدن است. برای مشاهده وضعیت ایندکس سایت خود در گوگل و مقایسه دو دامنه میتوانید از دستور زیر استفاده کنید

Site:manaseo.ir

Site:www.manaseo.ir

معیارهای انتخاب نام دامنه و تاثیر دامنه بر سئو

عدم استفاده از حروف مخفف در دامنه

اگر از شما بخواهم که مناسب‌ترین نام دامنه را از بین دامنه‌های زیر  برای یک مجله خبری انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب می‌کنید:

Iranmag.ir

iranMagazine.ir

بهتر است دامنه دوم را به ثبت برسانیم زیرا با توجه به موضوع سایت ما که مجله است، Magazine  کلمه کلیدی ما به معنای مجله است. مخفف آن Mag  از دیدگاه سئو کار عاقلانه ای نیست. گوگل حروف مخفف را در دامنه شناسایی نمی‌کند، پس استفاده کردن و نکردن کلمه مخفف فرقی ندارد. در هر دو صورت امکان شناسایی دامنه شما از روی حروف مخفف وجود ندارد.

 

نکات مهم برای انتخاب دامنه
نکات مهم برای انتخاب دامنه

عدم استفاده از حروف فینگلیش در دامنه

تلفظ و تایپ نام دامنه آسان باشد اگر بخواهید یکی از دو دامنه زیر را برای یک وب سایت خبری ثبت کنید، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

NEWS.COM

KHABAR.COM

تفاوت این دو دامنه در چیست؟

هر دو به معنی (خبر) می‌باشند ولی یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان فارسی با حروف انگلیسی! گوگل قادر به خواندن حروف کلمات فارسی با حروف انگلیسی یا همان فینگلیش نیست بنابراین استفاده از آن اثری بر سئو سایت نمی‌گذارد. پس دامنه اولی یعنی NEWS.COM بهترین انتخاب است.

مشاهده  تاثیر سرعت سایت در سئو (seo)

همچنین بخوانید:

چگونه متخصص سئو خود را انتخاب کنیم؟

دامنه غیرتکراری

به دلیل اینکه پیدا کردن دامنه غیر تکراری کاری سخت است ممکن است بسیاری از انتخاب های شما از قبل رزرو شده باشند و قابل خرید نباشند پس قبل از هر چیزی نامی مناسب برای خود برگزینید و آن را ثبت کنید تا خیالتان از این بابت آسوده باشد

املاء صحیح نام دامنه

برخی اوقات پیش آمده است که عدم آشنایی مدیر سایت با زبان انگلیسی، باعث اشتباه املایی در نام دامنه شده است. این اشتباهات موجب می‌شود که موتورهای جستجو قادر به خواندن این کلمات و جملات نباشند.

MAGAZINE.COM VS MAGAZIN.COM

مشاهده می‌کنید که دامنه دومی به اشتباه یک حرف را جا انداخته است. در دامنه ACADEMY-IRAN.IR  هدف راه‌اندازی سایتی برای آموزشگاه با برند “آموزشگاه ایران” بوده است. جمله‌بندی صحیح IRAN ACADEMY  می‌باشد که رعایت نشده است.

تذکر: توصیه می‌شود کلمه کلیدی را در ابتدای دامنه به کار ببرید، مانند : DOWNLOAD IRAN.COM به جای IRAN DOWNLOAD.COM

تاثیر دامنه بر سئو
تاثیر دامنه بر سئو

تاثیر نام دامنه بر سئو (عدم تکرار کلمات کلیدی در دامنه)

تکرار یک کلمه در دامنه تاثیر منفی دارد. به مثال زیر توجه فرمایید:

FILM-FILM.COM

MUSICMUSIC.COM

SHOPSHOP.COM

دامنه‌های بالا یک کلمه را دو بار به کار برده‌اند و این امر نه تنها امتیاز مثبتی به حساب نمی‌آید بلکه مضر هم هست.

بهترین نام دامنه و سئو

وجود کلمه کلیدی در دامنه تاثیر دارد بر سئو به عنوان مثال اسم دامنه همان کلمه کلیدی هدف شما باشد (exact match domains)

تاثیر دامنه بر سئو (کوتاه تر بر بهبود سئو)

هر چقدر نام دامنه کوتاه تر باشد بهتر هست  دامنه هایی که ثبت می کنید دقت کنید طوری باشد در ذهن کاربر بمونه و بتواند به سادگی هرچه تمام اسم دامنه رو سرچ کند به عنوان مثال سایتی در حوزه موبایل فعالیت می کند بهتر است به این صورت دامنه خود را انتخاب کند (mobile.ir) هم کوتاه و هم مفهوم یا فعالیت کاری رو به مشتری می رساند و نمونه غلط در انتخاب نامه دامنه بلند (kharedazmobileda.ir)

تا اینجای سعی کردیم نکاتی که در انتخاب نام دامنه  باید در نظر بگیرید رو به طور مختصر و مفید براتون بیان کنیم و همچنین تاثیر دامنه بر سئو سایت رو با ذکر مثال گفتیم چنانچه نکات دیگری درباره دامنه  و تاثیر آن بر سئو سایت میدانید برای بهبود مطلب و کمک به سایز دوستان در بخش کامنت های همین صفحه بیان کنید

منبع: مانا سئو

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *